برند IKEA چگونه توانست انقلابی در دکوراسیون منزل به وجود آورد

اینگوار کامپراد (Ingvar Kamprad)، سلطان بسته بندی لوازم خانگی و چوبی بصورت مونتاژ نشده در بسته بندی تخت و کم حجم  (Flatpack) میراثی بی بدیل از صنعت طراحی لوازم خانگی ساده، کاربردی به سبک اسکاندیناوی از خود برجای گذاشت.

اگرچه امروزه مبلمان مونتاژ نشده در بسته بندیهای تخت و کم حجم در بازار وجود دارد اما هیچ کس منکر ابداع این سبک خاص و خارق العاده توسط IKEA نیست.

امروزه وقتی به زمان اسباب کشی از یک خانه به خانه دیگر نزدیک می شویم، یا یکی از وسایل منزل قدیمی می شود، معمولا اولین ایده ای که به ذهن خطور می کند، سر زدن به نزدیکترین فروشگاه IKEA است.

نحوه طراحی فروشگاه های عظیم ایکیا به صورت هزارتویی گیج کننده از انواع مبلمان،سرویس خواب، کاناپه های تخت خوابشو، لوازم حمام، انواع روشنایی، سیسمونی، منسوجات خواب و سرویس بهداشتی لوازم آشپزخانه و دکوری است به گونه ای که تقریبا  فروشگاه قابل مقایسه دیگری برای خرید لوازم مورد نیاز به صورت متمرکز به ذهن خطور نمی کند.

بسته بندی اغلب کالاها به گونه ای است که بتوانید با خودروی شخصی خود آن را حمل نموده و با مراجعه به دفترچه راهنمای مصور نصب، در کوتاهترین زمان ممکن و بدون نیاز به ابزاری خاص، آن را مونتاژ نمایید. بی تردید یکی از سرگرمی های پرطرفدار مشتریان ایکیا، نصب این پازل های سرگرم کننده است.

بنیان گذار این انقلاب در صنعت تولید لوازم خانگی ، اینگوار کامپراد متاسفانه نزدیک به دو سال پیش در سن 91 سالگی درگذشت. کمتر کسی قادر به انکار تاثیر افکار و سبک طراحی وی در چیدمان به سبک مدرن، سادگی و کاربردی بودن محصولات این برند است.

 

از اواسط دهه پنجاه میلادی، هنگامی که تمامی منازل دنیا را دکوری کلاسیک، مبلمانی سنگین و پر زرق و برق فراگرفته بود، به یکباره محصولاتی سبک و کم حجم، کاربردی و ساده از سوئد به سراسر دنیا توزیع شد که طراحی به سبک اسکاندیناوی با مشخصاتی از قبیل بکارگیری رنگهای خنثی، سطوح چوبی صاف و بدون تراشکاری و منبت کاری، نهایت کارآمدی در حداقل فضای ممکن، جایگزین طرح های خسته کننده و حجیم کلاسیک شود.

انواع میز و محصولات مینیمال ایکیا به گونه ای طراحی شده که هم پاسخگوی دکوراسیون مدرن بوده و هم به دلیل خنثی بودن رنگهای به کار گرفته شده در تولید آن، قابل قرارگیری در فضای کلاسیک باشد. امروزه ایکیا به تنوعی بیش از 12 هزار قلم محصول ، بیش از 400 فروشگاه رسمی در 52 کشور جهان، طرفدارانی پر و پا قرص  دارد که تعداد بازدید از وب سایت این برند به تعداد بیش از دو میلیارد در سال 2015 رسیده است. حجم فروش سالیانه این برند نیز در سال 2018 بالغ بر 45 میلیارد دلار بوده است.

بازار فروش محصولات IKEA در ایران

طی سالهای گذشته به دلیل فراهم نبودن زیرساخت اقتصادی و سیاسی در بازگشایی نمایندگی رسمی این برند در ایران، واردات و عرضه محصولات ایکیا بسیار محدود و فاقد تنوع لازم بوده است.

محصولات وارد شده که متاسفانه تنوعی بسیار محدود داشته و اغلب محدود به لوازم دکوری رومیزی و لوازم آشپزی بوده است.

مجموعه ایده پارسی، در سال 1393 با رصد این موضوع و کشف نیاز به تامین و توزیع محصولات با کیفیت که پاسخگوی  نیاز قشر متوسط جامعه و مناسب برای منازل با متراژ کوچک باشد، اقدام به واردات از این برند با تنوعی غیر قابل قیاس با آنچه در گذشته مرسوم بود، نمود.

ایده پارسی، با گذشت زمان و کسب تجربه از سلایق مشتریان، همواره سعی بر به روز رسانی محصولات وارداتی و گسترش تنوع آن در کنار ارایه خدمات درخور منزلت مشتری ایرانی شامل ثبت سفارش و تحویل به موقع کالا، خدمات حمل و نصب و خدمات پس از فروش داشته است تا جاییکه می توان تاریخچه حضور این برند در ایران را به دوران پیش و پس از ایده پارسی تقسیم نمود.

ایده پارسی، همگام با گسترش فرهنگ خرید اینترنتی و ترجیح مشتری به خرید آنلاین به جای مراجعه به فروشگاه های فیزیکی با مشکلاتی اعم از ترافیک سنگین، کمبود فضای پارک مناسب در سال 1396 اقدام به طراحی بستری مناسب و کارآمد جهت فروش اینترنتی محصولات ایکیا به نام فروشگاه اینترنتی پرسه بازار نمود.

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

پرده جفتی تور ایکیا – IKEA ALVINE SPETS SHEER CURTAINS

طول هر لنگه ۱۴۵ سانتیمتر ارتفاع هر لنگه ۳۰۰ سانتیمتر قابل شستشو در ماشین لباسشویی …