معرفی و بررسی کامل انواع صندلی اداری

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع صندلی اداری ، صندلی مدیریتی ، صندلی کامپیوتر و… بپردازیم. خوشبختانه انواع مختلفی از صندلی ها برای هر گونه نیاز در محل کار یا منزل وجود دارد. از مهم ترین و قابل توجه ترین قسمت های مبلمان اداری صندلی اداری است. یک کارمند و یا مدیر بیشتر ساعت های خود را بر روی صندلی سپری می کند بنابراین این صندلی باید استانداردهای مشخصی داشته باشد تا به ستون فقرات شخص آسیبی وارد نکند

مشخصات یک صندلی اداری مناسب

– پشتی صندلی و چگونگی قرار گرفتن مهره ها روی آن از مهمترین عوامل است.

– قسمت میانی صندلی نباید گردش خون در پاها به خصوص در زانوها را دچار اختلال کند و خون در زانو ها جمع شود.

– پشتی صندلی شما باید از انواع فنری باشد.

– یک صندلی خوب اداری باید تکیه‌گاهی مطمئن و راحت برای بدن شما ایجاد کند که برای انجام وظایفتان مناسب باشد.

– گردش خون به سمت اعضای پایین‌تر بدن، نباید قطع شود.

– حفظ یا تغییر وضعیت به آسانی صورت گیرد.

– تکیه‌گاهی برای ستون فقرات داشته باشد.

انواع صندلی اداری و توضیح درمورد هریک :

1- صندلی 24 ساعته

این نوع صندلی ها برای اشخاصی که به صورت مداوم از صندلی استفاده می کنند بسیار مناسب هستند مانند مراکز تماس در شرکت ها. معمولا این صندلی ها با فوم های با دوام بالا ساخته می شوند.
صندلی های 24 ساعته با پشتی و کفی ضخیم و به صورت ارگونومی طراحی و ساخته شده اند.

2-صندلی مدیریتی:

صندلی های مدیریت اندازه های استاندارد و مناسبی ندارند و نیاز به فضای بیشتری نسبت به صندلی های اداری دیگر دارند,صندلی مدیریتی برای استفاده طولانی بسیار مناسب است ولی قیمت بیشتری نسبت به صندلی های دیگر دارند.

3-صندلی کامپیوتر

صندلی های کامپیوتر طوری طراحی شده اند که با میز کامپیوتر ارتباط خیلی خوبی دارند. در این نوع صندلی ها اغلب از چند تنظیم ارگونومیک برای راحتی کاربر استفاده شده است. آنها دارای پایه های 5 تایی هستند و چرخ های صندلی کامپیوتر به طوری طراحی شده اند که در محیط کار به صورت صحیح حرکت کنند.

ویژگی های صندلی کامپیوتر مناسب چیست؟

چند نکته زیر در مورد قطعات صندلی:

 1- نشیمنگاه صندلی: نشیمنگاه صندلی کامپیوتر باید مقداری پهن تر از لگن کاربر باشد تا هنگام نشستن بر روی آن، در صورت خستگی به راحتی بتواند خود را جا به جا کند و همچنین نشیمنگاه صندلی باید از استحکام بالایی برخوردار باشد      تا افراد با وزن بالا به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

 2- جک صندلی: داشتن جک یکی از مزایای عالی برای هر نوع صندلی محسوب می شود، داشتن جک در صندلی کامپیوتر به شما این امکان را می دهد تا ارتفاع خود را نسبت به زمین تنظیم کنید و پاهای خود را به صورت عمودی طوری     که کف پاهایتان به زمین برسد متناسب سازید.

 3- تکیه گاه صندلی: یکی دیگر از عوامل مهم و ویژگی های مناسب برای انتخاب یک صندلی کامپیوتر داشتن تکیه گاه مناسب که قسمت انحنای کمر و ستون فقرات را پر می کند، می باشد.

 4- چرخ صندلی: یکی از مواردی که اکثر کارمندان و کاربران به آن اهمیت میدهند، جا به جایی راحت با صندلی کامپیوتر می باشد که وظیفه این جا به جایی به عهده چرخ های صندلی می باشد. همچنین برای انتخاب چرخ صندلی باید به       مکان  مورد نظر توجه داشته باشید اگر سطح مورد نظر لغزنده باشد باید از چرخ های سخت تر و یا پد های زبر استفاده شود که فرد هنگام نشستن بر روی صندلی تعادل خود را کاملا حفظ کند.

 5- پایه صندلی: توصیه می شود هنگام خرید صندلی از پایه های پنج پر خریداری کنید، زیرا نه تنها باعث حفظ تعادل فرد می شود بلکه از استحکام بیشتری برخوردار است و افراد با وزن های بالا می توانند با آسودگی از صندلی استفاده کنند.

 6- دسته صندلی: دسته صندلی کامپیوتر نیز می بایست قابل تنظیم باشد تا شما به راحتی بتوانید آن را در ارتفاع مناسب با میزتان درآورید تا از خستگی و فشار کتف ها، ساعد و گردن شما کاسته شود همچنین می توانید از پد دسته صندلی برای    راحتی بیشتر استفاده کنید که باید به صورت جداگانه آن را خریداری کنید.

 7- مکانیزم صندلی: مکانیزم صندلی کامپیوتر یکی از مهمترین اجزا در صندلی های کامپیوتری می باشد. همانطور که در مقاله مکانیزم صندلی به آن اشاره شد دو کار اصلی و مهم این قطعه، اتصال صندلی به جک و پایه صندلی و نیز قرار    دادن صندلی در حالت های مختلف می باشد. از دیگر وظایف مکانیزم صندلی می توان به قفل شدن صندلی در زوایای مختلف و امکان حرکت پشتی صندلی اشاره کرد.

 8- روکش صندلی: روکش صندلی کامپیوتر باید به نوعی باشد که وقتی فرد مدت زمان زیادی روی آن می نشیند عرق نکند و باعث اذیت کاربر نشود. بهترین روکش استفاده از روکش مش می باشد که باعث جریان هوا و جلو گیری از از     حرق کردن و گرم ضدن صندلی می شود، همچنین روکش هاس چرم طبیعی می توانند گزینه ای مناسب برای صندلی شما یاشند.

4-صندلی کنفرانسی

برخی به صندلی های کنفرانسی صندلی هیئت مدیره هم می گویند. صندلی کنفرانسی برای جلسات و میز کنفرانس بسیار مناسب است و تنظیمات بسیار کمتری نسبت به صندلی های دیگر دارند، زیرا زمان کمتری نسبت به سایر صندلی های دیگر، کاربر از آن استفاده می کند.
موقعیت نشستن بر روی صندلی کنفرانسی راحت است و این دقیقا همان چیزی است که از یک صندلی کنفرانسی می توان انتظار داشت.

5-صندلی ارگونومیک

اگر به دنبال صندلی اداری هستید که راحتی نشستن بر روی مبل را به شما بدهد، صندلی ارگونومیک یک انتخاب هوشمندانه است. این صندلی ها بسیار مناسب برای کاربرانی است که از درد کمر یا ستون فقرات رنج می برند، زیرا صندلی های ارگونومیک به طوری طراحی شده اند که حمایت بسیار زیادی را از کمر دارند. این نوع صندلی برای نشستن طولانی مدت به دلیل ارگونومیک بودن بسیار مناسب است. از مزایای بسیار مهم صندلی ارگونومیک می توان به افزایش گردش خود در زمان نشستن طولانی اشاره کرد.

6-صندلی پذیرش

صندلی پذیرش همچنین صندلی مهمان نامیده می شود. جنس و طراحی صندلی های پذیرش معمولا از پلاستیک و چوب است و در رنگ ها و طراحی های مختلف ارائه می شود.

7-صندلی مش

صندلی های مش به جای فوم و چرم از پارچه های خالص ساخته شده اند. این کار باعث می شود که گردش هوا به خوبی در نشیمن گاه و پشتی صندلی صورت گیرد. این ویژگی در صندلی مش به کاربر اجازه می دهد تا احساس گرمی یا عرق بر روی صندلی نکند.
صندلی مش را علاوه بر محل کار، می توان به عنوان صندلی کامپیوتر استفاده کرد.

8-صندلی اجرایی

صندلی اجرایی اغلب از روکش چرم استفاده می شود و بسیار چشم گیر است. این نوع صندلی ها معمولا تنظیمات بیشتری نسبت به صندلی های دیگر دارند.
صندلی های اجرایی نسبت به سایر صندلی های اداری، بسیار گران تر هستند و به همین دلیل اغلب توسط مدیران استفاده می شوند.

9-صندلی کلاسیک

صندلی های کلاسیک مناسب باعث می شوند ران های کاربر در زاویه 60 تا 70 درجه قرار گیرند. به همین دلیل بار وزن زانو و باسن تقسیم می شوند و باعث کاهش فاشر می شود. مزیت این موقعیت نسبت به صندلی اداری دیگر این است که اگر کاربر به جلو حرکت کند، باعث می شود زاویه بدن 90 درجه شود.
شاید صندلی کلاسیک برای کاربرانی که کمر درد یا درد سینه ناشی از استفاده زیاد از صندلی را دارند انتخاب مناسبی باشد، ولی این مورد را در نظر بگیرید که هنوز ثابت نشده است که صندلی کلاسیک یک راه حل مناسب برای کاهش کمر درد می باشد.

10-صندلی رستورانی یا کابینتی

صندلی های رستورانی که به آن ها صندلی های کابینتی هم گفته می شوند معمولا بسیار سبک هستند که باعث می شود به سادگی حمل شوند و رنگ بندی بسیار فراوانی دارند. بهترین مزیت صندلی رستورانی نسبت به سایر صندلی ها، صرفه جویی در فضا برای نگه داری است.
صندلی رستورانی گزینه ای بسیار مناسب برای سالن های عروسی، کافه ها، رستوران ها و … خواهد بود.

11-صندلی انتظار

صندلی های انتظار معمولا در مراکز عمومی مانند: فرودگاه ها، بیمارستان ها و… استفاده می شوند.

12-صندلی آموزشی

این نوع صندلی به دلیل طراحی خاص آن در مراکز آموزشی استفاده می شود تا کاربران بتوانند به سادگی از آن ها در کلاس های آموزشی استفاده کنند.

13-مبل اداری

مبل های اداری معمولا فقط در سازمان ها یا شرکت ها استفاده می شوند. مبل های اداری تاثیر بسیار زیادی در فضای شرکت شما دارند.

14-میز جلو مبلی اداری

میز جلو مبلی را برخی به عنوان میز قهوه می نامند. میز جلو مبلی معمولا از جنس شیشه یا چوب می باشد. نکته های مهمی که در خرید آن باید توجه کنید ارتفاع میز و ضخامت شیشه جلو مبلی می باشد.

15-صندلی آمفی تئاتر

همانطور که از نام آن مشخص است، صندلی های آمفی تئاتر در سینماها، سالن های تئاتر و… به کار می روند. صندلی های آمفی تئاتر معمولا هیچ تنظیماتی برای کاربر ندارند.

16-صندلی اپن

صندلی اپن که به آن صندلی صبحانه هم گفته می شود. نکته قابل توجه صندلی های اپن، تنظیم ارتفاع بسیار زیاد آن است. از صندلی اپن یا صندلی صبحانه در برخی از رستوران ها هم استفاده می شود.
بیشتر خرابی صندلی های اپن، شکسته شدن پایه های صندلی است. بیشترین فشار روی پایه های صندلی می آید که به دلیل متفاوت بودن پایه های صندلی اپن با صندلی اداری های دیگر می باشد.

توجه و اهمیت به معماری داخلی، مدرن شدن سبک آشپزخانه ها و نیز محدودیت فضایی، سبب شده که امروزه در طراحی معماری داخلی دیواری بین پذیرایی و آشپزخانه وجود نداشته باشد که به آن اپن می گویند. به این ترتیب از وسیله ای به نام کانتر برای جدا سازی این دو قسمت استفاده می کنند، که در ابتدا از آن تنها به عنوان وسیله ای برای گذاشتن وسایل روی آن کاربرد داشت اما رفته رفته طی چند سال اخیر برای استفاده بهتر از این وسیله و با توجه به کوچک بودن فضای اکثر خانه ها، کانتر ها با عرض های بیشتری تولید شدند که از آن ها به عنوان میز ناهار خوری نیز استفاده می شود. می دانیم که کانتر ها به عنوان میز ناهار خوری به صندلی مخصوص خود احتیاج دارند که به آن ها صندلی اپن گفته می شود.

17-صندلی کارگاهی یا صندلی کار

صندلی های کارگاهی معمولا در انبارها، کارگاه ها و کارخانه ها استفاده می شود. صندلی کارگاهی معمولا با نام صندلی کار در ایران شناخته شده اند و مقاومت بسیار زیادی نسبت به صندلی های دیگر دارند. صندلی کار در فضاهای تنگ بسیار مناسب است.
صندلی های کارگاهی بیشتر برای سهولت در انجام کار در کارگاه ها و… استفاده می شود. می توان به آزادی حرکت پاها در زمان استفاده از صندلی کارگاهی در محل کار اشاره کرد.

18صندلی پزشکی

عوارض استفاده نادرست از صندلی

هر چقدر که صندلی شما در محل کار راحت و یا در اصطلاح ارگونومیک باشد، اگر از آن درست استفاده نکنید، عوارض بدی ممکن است برای بدنتان اتفاق بیفتد.

– اگر بدن خود را بیش از حد به جلو خم کرده باشید، مشکلاتی چون احساس درد در ناحیه گردن و کمر آزارتان می‌دهد.

– نشستن بر روی لبه صندلی، می‌تواند تا حد زیادی فشار بر دیسک‌ کمر را افزایش ‌دهد.

– اگر به مدت طولانی، به صورت ثابت بر روی صندلی بنشینید، ممکن است با مشکلاتی مانند خستگی زودرس، درد و ضعف عضلات گردن، از بین رفتن تناسب اندام، کاهش گردش خون، کاهش راندمان قلب و ریه و مشکلات گوارشی مواجه شوید.

– مفاصل بدن به‌ویژه لگن، ران، زانو و آرنج شما نیز در صورت نشستن طولانی‌ مدت، ممکن است صدمه ببینند.

User Rating: Be the first one !

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

پرده جفتی تور ایکیا – IKEA ALVINE SPETS SHEER CURTAINS

طول هر لنگه ۱۴۵ سانتیمتر ارتفاع هر لنگه ۳۰۰ سانتیمتر قابل شستشو در ماشین لباسشویی …